TIPY NA HRAČKY V DOMÁCNOSTI (0 - 24 měsíců) - homemade / montessori / uspořádání / knihy

Když čekáte narození potomka, ze všech stran na Vás začnou vyskakovat reklamy, které Vás (ne)násilně masírují k tomu, abyste si nakoupili vše nutné, co výbavička obnáší. Je však všechno nutné? Úplně stejně je to s dětskými hračkami. Jako učitelka v MŠ se s hračkami setkávám denně a většina z těch, co najdeme na trhu je prostě drahý kus plastu, který se brzy rozbije tak, že opravit nejde. Nejednou se nám to stalo zrovna pár dnů po vypršení záruky (jaká náhoda). Já sama preferuji odjakživa přírodní materiály - dřevo, sklo, textil nebo přírodniny. Tím jak jsem se před pár lety začala vzdělávat v montessori jsem kouzlu přírodních hraček/pomůcek podlehla ještě víc. Ale co si budeme, dřevěné a nejen montessori hračky jsou dražší než ostatní. Proto se většinou snažím vymýšlet, jak by daná pomůcka šla vyrobit doma. Mám pro Vás pár tipů, jak lze doma mít hračky uložené, jaké hračky pořídit tak, aby Vás to nestálo majlant a aby to Vaše dítě bavilo.

1) Řídím se tím, co syna Jonáška (aktuálně 23 m) zrovna zajímá. Z pozorování dítka lehce přijdete na to, v jaké senzitivní fázi se zrovna nachází a tím mu můžete připravit prostředí, které jej bude lákat jen tím, že je v jeho dosahu. Dál se vždy řídím heslem: "míň je někdy víc". Což pro mě u počtu hraček platí dvojnásob. Máme byt 2+1 a opravdu ho nepotřebujeme mít zaskládaný hračkami, plnými krabicemi hraček, se kterými si stejně nikdo moc nehraje. Připravené prostředí pak lahodí jak Vašemu oku, tak oku dítěte, vybízí ho k aktivitě a Vám to vlastně i ušetří čas - jak s tím, že dítě chodí od hračky ke hračce, ale vlastně neví, s čím si hrát a jak, ale zároveň Vám odpadne úklid tuny hraček, které budou rozházené po celém bytě.

2) Pro děti je prima mít hračky uložené v otevřených policích, v úrovni dětských očí a uložené tak, aby na ně dítě samo dosáhlo a na první pohled bylo zřejmé, o jakou hračku se jedná. Nad tímhle je fajn se zamyslet už v době, kdy je dítě teprve "na cestě". Odstraňte z dosahu, z nízkých poloh vše, o co by se mohlo dítě zranit, co by na něj mohlo spadnout, apod. Prostě přestavte nábytek, ukliďte a uvidíte, že Vám to ušetří práci v příštích měsících, protože velmi rychle Vaše dítko vyroste z ležícího a jen spícího tvorečka ve tvora objevujícího vše kolem něj a bude chtít zkoumat vše kolem sebe. A Vaše oblíbená kniha by tak mohla skončit díky ožužlání v kontejneru, váza by se proměnila v nesložitelné puzzle, apod. 

3) Vyhněte se příliš barvám - v jednoduchosti je krása. A u dětí to platí dvojnásob. Hračky jsou dnes plné nálepek, barevnosti a různých tvarů, materiálů. Občas je ale třeba od toho upustit, protože v tomhle případě pak dítě zaujme jen design hračky, ale ne její praktické využití, ke kterému je hračka primárně určena (např. buben pomalovaný obrázky zvířátek, pomalovaná dřevěná vkládačka
Super jsou právě dřevěné nebo textilní hračky. Počáteční investice je sice dražší, ale vydrží a ne jako většina plastových hraček made in China. Prima je také od malička myslet na to, aby hračky splňovaly reálný aspekt. Tzn. aby byly reálné tak, jak je známe v běžném životě - např. plyšák sluníčka bude žlutý, kůň nebude fialový, hasičské auto nebude růžové, týká se to také ilustrací v knihách -tím, že se budou kresby co nejvíce přibližovat reálné podobě učíte dítě o světě, jak vypadá, jaké věci jsou, atd.


4) Už od malička učte děti, aby si své hračky uklízely. Nejlépe to uděláte příkladem. Ukazujte dítěti konkrétní práci s hračkou/pomůckou. Pracujte v klidu, bez nutnosti slovního popisu (pokud se tomu neubráníte, tak jednoduše a minimálně), děti ve věku do 3 let nezvládnou vnímat všemi smysly naráz, tak mu dopřejte pouze zrakový vjem. Činnost nekončí vložením posledního puzzlíku do skádačky, ale uklizením na místo, kam hračka patří. Nevěšte hlavu, že to Vaše děti nebudou dělat hned také (hlavně děti, které jsou do 18m), sklizeň ovoce přijde později, tak buďte trpěliví.

5) Konkrétní tipy, co vše lze vyrobit z toho, co máte většinou doma, nebo co nezruinuje Vaši peněženku máte tady ve fotografiích s popisky. Tak se nechte inspirovat a zároveň zapojte i vlastní fantazii. Naslouchejte svému dítěti a nápady přijdou samy.

Pokud máte i vy doma pomůcky, které jste dětem vyrobili, dejte vědět do komentáře a můžeme se vzájemně inspirovat.















Na tuhle pomůcku mě Jonášek přivedl taky sám. Viděla jsem, jak ho baví přesýpat různé věci - voskovky z krabičky do víčka a pořád dokola. Zkoušel to i s jídlem, se lžičkou mu to už celkem samostatně jde, takže jsem jen přemýšlela, co by mohl přendávat. Napadly mě různé těstoviny nebo luštěniny, ale z montessori kurzu vím, že jídlo má být určeno jen ke konzumaci a ne ke hraní. Tak jsem ze skříně vyštrachala tyhle "diamanty". Kupovala jsem je už kdysi jako dekoraci v KIKU. Byly ve slevě za 3,- Kč. Krabičky jsme měli doma od starých krémů, tácek vyšel asi na 20,- Kč. A kolik tahle pomůcka udělá parády. Joník se první týden od ní ani netrhl.  Hraje si s ní cca od 19 měsíců. :-)

Jednoduché zavírání a otvírání různých krabiček. Jen jsem je chvíli sbírala. Hledala jsem ty, který mají různé typy zavírání - se závitem, šroubovací, zandávací, malé, velké a aby i materiály byly různé. Tohle Jonáška baví od cca 10 měsíců.

Jednoduchý trénink jemné motoriky. Na tácek jsem přilepila kus krabičky od temperek, nastříhala jsem zbytek brček z IKEA a brzo bylo hotovo. Jak prosté. Jak účinné.

Přesýpání v podobě pro menší děti. Jonášek začínal cca v 14 měsících. Dříve měl vedle sebe 2 misky s velkým průměrem tak, aby se snáz trefil. Asi před 2 měsíci jsem jednu z nich vyměnila za láhev s úzkým hrdlem. A teď se podržte. Lahev vydržela už 28 let. Byla to totiž moje kojenecká láhev. Zero waste a recyklace v akci!

Nějak takto vypadala polička v době, kdy se Jonášek plazil. Cca od 11m sám stavěl komín. Takhle jsme mohli stavět oba vedle sebe a společně je pak zbourat. Pro děti je důležité, aby byly hračky hlavně dostupné a v úrovni očí.

+
Tady jsem z krabičky od hřebíčků zkusila napodobit princip vhazování míčku do krabičky.

U této pomůcky si Jonášek výborně procvičuje pinzetový úchop. A světe div se, zvládá to už pár měsíců. Ta preciznost, kterou při tom ukazuje je neskutečná.


Tady je Jonášekovi cca 7 měsíců a už objevuje i tyhle vkládací tvary.

Tahle myška je multifunkční - slouží jako kousátko, jako auto a i jako hračka do ručičky např. do kočárku nebo při usínání, žužlání ocásku je taky prima činnost už pro nejmenší.

Vkládání do recy krabiček - od tvarohu a cherry rajčat. Zero waste to teda úplně nebyl, ale aspoň recyklace je na místě. Ke vkládání slouží meruňkové pecky.

Super vkládačka z IKEA, která ho baví od cca 7 měsíců. Do budoucna k ní plánuju nafotit různé možnosti, jak kolečka lze poskládat. Fotky pak budou sloužit jako vzor pro skládání.
Navlékání základních tvarů - pro zjednodušení jsem voskovou namaloval na dřevěný podklad barevné tvary pro zrakovou kontrolu.
Tenhle dárek od strejdy je z Kauflandu. Původně byly u každého tvaru další 3 barvy. Ale protože se Jonášek potřebuje nejprve naučit navlékat jednotlivé tvary, zjednodušili jsme to takto. Barvy jej nerozptylují a může se tak lépe soustředit na navlékání a jednotlivé tvary.

Dřevěná kousátka od firmy Kulišárny.cz jsou super nejen na prořezávání zoubků, ale i na hraní, jen tak do ručičky na zabavení.
Přidat popisek

Využití starých CD a obalu je taky super nápad, který Vaše děti zabaví na dlouho. Super trénink trpělivosti, kdy si zpřesňují práci prstů a koordinaci ruka a oko.
Knížky jsou u nás hitovka už od narození. Začínali jsme černobílými obrázky a pak leporely, pak se přidaly knížky s okýnky a pak už i větší formáty. Tady Vám dám jen výběr těch, které jsou u nás nejoblíbenější.

Hasič Šimon má na každé straně otvírací okýnka. Najdeme ho tady v typických hasičských situacích - kontrola výbavy auta, hašení požáru, vyprošťování zvířat při záplavách a zaběhlých koček ze stromů.




U všech knížek od Hervé Tulet se pobaví nejen děti, ale i dospělí. :)


Už od 18 m dokáže ukázat všechny dopravní prostředky. Tahle je fakt super. Dvoustrana je vždy rozdělena dle druhů - vlaky, auta, lodě, letadla,...
Příběhy o Kamilce jsou plné reálných situací spíše předškolních dětí, ale využít se dají už od 1 roku. Díky Kamilce se děti naučí řešit každodenní problémy a zjistí, že nejsou jediní, kteří se bojí např. na velké skluzavce.




Novorozeně vidí pouze černobíle a to ještě s obrácenou perspektivou. Tahle knížka ho zajímala cca od 2-3 m. Předkládali jsme ji před něj když pásl koníčky. A teď se k ní moc rádi vracíme a učíme se s ní barvy.


Strany jsou rozděleny na 2 poloviny, vlevo jsou zvířátka a vpravo jejich obydlí. Děti tak rozvíjí logické uvažování, slovní zásobu a díky otáčení také jemnou motoriku a trpělivost.












A která hračka je u Vás doma tou nejoblíbenější? Vyrábíte si hračky i sami doma, nebo preferujete jen ty kupované z hračkářství?

Mějte krásné podzimní dny, buďte více dětmi, dostanete se tak blíže Vašim dítkům a uvidíte svět jejich očima. A ten je o dost lepší než ten náš dospělácký. :-)

S láskou Kam.




Komentáře

  1. Já jsem našemu malému koupil takové pěkné dřevěné obrázkové kostky a měl s nich opravdu obrovskou radost. Jsou totiž s tématikou medvídka Pú a toho on hrozně rád.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky