9 MĚSÍCŮ TĚHOTENSTVÍ

Snad každá žena, která je poprvé těhotná má obavy z nové životní etapy, která je před ní. Je jedno, zda je to pro Vás aktuální, či nikoli. Pro všechny je to nová kapitola, kterou dokud člověk neprožije, nepochopí. Snad Vám tento článek pomůže přiblížit tento "stav" a třeba i překonat mnohé obavy. Najdete tu jak moje osobní zkušenosti, tak informace z odborné literatury či validních internetových zdrojů (nic proti barevnému koni). :-)
Čeká nás tedy prohlídka 40 tt. (týdny těhotenství), tolik přesně trvá gestace. Těhotenství se dělí na 3 trimestry. První trvá do 13. týdne, druhý začíná 14. a končí 27. a poslední končí individuálně - termínem porodu.



Jak zjistíte, že jste těhotná?
- únava - některé ženy tvrdí, že byly více unavené než dříve;
- nevolnost - jiné ženy uvádí, že jim bylo zle snad hned po onom inkriminovaném pohlavním styku;
- pálení žáhy - častý neduh, který brzy začne a mnohdy skončí až s porodem;
- bolavá a zvětšená prsa - asi jeden z nejčastějších indikátorů jiného stavu, který potěší především muže, méně již jejich kreditní kartu, protože ženě najednou žádná podprsenka ne a ne sednout tak, jak má;
- časté močení - tento jev se taky často vyskytuje, ale mnohem častěji až v pozdějších měsících, kdy je už miminko velké a může Vám tlačit právě na močový měchýř;
- citlivější čich - zde se musím i já pochlubit, protože jsem si chvilkama přišla jako pes při letištní kontrole hledajíc drogy :-);
- bolesti v podbřišku a špinění - bolesti připomínají blížící se menstruaci, ale zdání klame, ta opravdu nepřijde! Špinění je zase dost individuální záležitost.
- těhotenský test - existuje několik druhů těhotenských testů - nejlevnější testy ukazují 1 nebo 2 čárky dle toho, zda jste nebo nejste těhotná, existují také dražší testy, které vám nejenže potvrdí těhotenství, ale i prozradí v kolikátém týdnu jste.

1. měsíc se může zdát být nijaký, embryo se u Vás teprve usazuje a pokud netrpíte ranními nevolnostmi, jakoby se nic nedělo. Mnohé ženy ani neví, že jsou v jiném stavu. Ne jinak toho bylo u mě - netušila jsem, že jsem těhotná, i když jsem si to moc přála, ale tím, že byly jiné starosti, nebyl moc čas nad tím dlouze dumat, nebo si dělat těhotenský test. Určitě Vám mohu doporučit začít užívat kyselinu listovou, která je důležitá pro vývoj CNS (nejdůležitější je v prvních třech měsících). Co však nemohu doporučit jsou vitaminy pro těhotné - za mě je to jen velký lobbing farmaceutických firem... Ale udělejte si obrázek samy, protože se mi tady o tom moc nechce rozepisovat.




Tip: stáhněte si do mobilu aplikaci, která Vám bude ukazovat, jak je Vaše miminko již velké, co už má, co vnímá a vy se tak dokážete na své miminko mnohem více napojit a sdílet tak své "novinky" s tatínkem a ostatními. Aplikace je většinou personalizovaná - nastavíte si vše o sobě a o svém miminku. Sama jsem jich vyzkoušela několik a osvědčily se mi více ty v angličtině, tip pro Vás - Pregnancy+ (najdete zde hezké vizualizace plodu, rady k danému týdnu těhotenství, lze dokoupit i plnou verzi s různým rozšíření  za 90,- Kč). Odkaz ke stažení je zde:


https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hp.pregnancy.lite&hl=cs




Ve 2. měsíci je to podobné - stále nic moc nepřibíráte (i když to je opět individuální) - maximálně nějaké to deko navíc. Pokud už víte, že jste těhotná, čeká Vás návštěva gynekologa, který Vám již může na ultrazvuku "minidrobečka" ukázat. Tatínci mívají velkou radost, protože až do prvního UTZ často úplně nevěří, co za zázrak ve Vás roste. Vy už přemýšlíte, co to bude, jestli holčička nebo chlapeček. Avšak zatím jsou to pouze Vaše domněnky a tajná přání, protože dítě je ve velikosti maku - borůvky.



Tip: snažte se co nejvíce odpočívat, eliminovat stres a omezit rizikové činnosti. Miminku by mohla ublížit i pro vás obyčejná chřipka, RTG záření, alkohol, drogy či úraz.


Nejčastější doba, kdy těhotné ženy oznamují svoji novou budoucí roli je právě 3. měsíc. Nyní jak já říkám - jste již za velkou louží. Myslím tím riziko infekcí, způsobující možné postižení dítěte, či dokonce potrat - spontánní či samovolný. Proto už si maminky užívají více své bříško - které už je vidět (alespoň z profilu, pokud nevypadáte jako z koncentračního tábora). Jiné maminky zase tuto dobu proklínají, protože mohou stále trpět na (nejen) ranní nevolnosti, což vám chtě nechtě znepříjemní život. Spousta maminek už ve třetím měsíci uvádí, že cítily první pohyby svého děťátka. U svého gynekologa obdržíte (konečně) Těhotenskou průkazku - tím oficiálně vítejte mezi maminkami! :)


Tip: I když máte hroznou chuť někomu dalšímu oznámit, že brzy přibude další člen do vaší domácnosti. Zkuste s tím ještě otálet. Bohužel nikdy nevíte, co se může přihodit a o to by byla možná ztráta vašeho miminka ještě bolestivější...


Ve 4. měsíci je již plod dlouhý cca 15 cm a váží zhruba 120 g. Říkáte si, že už je docela velký, ale počkejte si ještě 5 měsíců. Vaše bříško už roste docela rychle, díky pigmentovým změnám se může uprostřed pupíku objevit linie zvaná linea fusca. Ta většinou zmizí až po porodu. Mně osobně zmizela až někdy 2-3 měsíce po porodu. Možná už budete potřebovat více volný oděv. Nezapomínejte nejen na své pohodlí, ale i na pohodlí děťátka v bříšku. Na UTZ už dost možná lékař uvidí pohlaví vašeho miminka, což je vždy radostná zpráva - nemusíte si ho však nechat prozradit a tak zůstanete napnuti až do samotného porodu. I to má své kouzlo. :)



Tip: Pokud jste již nezačala je dobré začít si mazat bříško i bradavky. Předejdete tak striím, popraskání a nevzhledným flíčkům. Pokud prevenci zanedbáte, může se stát, že strie Vám zůstanou - ale je to přece jen vzpomínka na krásné období. Mně se osvědčil kokosový olej v BIO kvalitě. Rozhodně se vyplatí také cvičit (nejlépe ještě před otěhotněním) - lze navštěvovat těhotenskou jógu, cvičení pro těhotné, ale zvládnete to i doma podle Youtube.


Těhotenství se přehouplo za polovinu a je tu 5. měsíc. Říká se, že zblázněné hormony jsou ty tam. Maminky jsou již klidnější, více si dobu s bříškem užívají. Jenže jsou tu noci, kdy už nevíte, jak se uvelebit, otáčíte se z boku na bok, ze zad byste rády na břicho, ale to už jaksi nejde. Přijdete si tedy občas jako grilované kuře, co ještě často běhá na záchod. :-) Ráda bych Vám řekla, že bude lépe, ale jak se to vezme - co se do objemu týče, tak ne, ale prostě si  na to zvyknete. Já jsem si třeba vysledovala hodiny, kdy je miminko aktivní a tak jsem si třeba uprostřed noci četla. Maminky taky začínají nakupovat výbavičku, přemýšlí o přestavbě nábytku, vybavují dětský pokojíček a víc a víc si představují vizuální podobu svého miminka.




Tip: Přemýšlíte, že byste už měli vybírat kočárek, ale hlodá Vám v hlavě pověra od babiček a tetiček? Dejte na svoji intuici a pokud už chcete mít kočárek připravený, kupte jej. Budete tak mít klid, budete se cítit více připravená a uložit jej můžete prozatím mimo Váš domov.


V 6. měsíci se maminky mohou radovat. Jelikož už miminko váží přes 0,5 kila, což je váha určující možnost záchrany při předčasném porodu. Maminky se začínají poohlížet po předporodních kurzech a těhotenském cvičení. Sama za sebe Vám mohu doporučit jakýkoliv pohyb, který je vhodný při těhotenství. Výborná je jóga, cvičení na míčích, dlouhé procházky, plavání. My jsme s Joníkem v bříšku zvládli i delší 8 kilometrový výklus na závodě Brněnskou ZOO. Ve 20. tt Vás čeká 3D ultrazvuk, kam se těší i tatínci. Uvidíte, jak se miminko vyvíjí - především mozek, vnitřní orgány, končetiny, ale také při dobré poloze uvidíte pohlaví. :)



Velikost máslové dýně je zhruba stejná jako velikost Vašeho děťátka v 7. měsíci. Maminky čeká test na cukrovku (24. 28. tt), z kterého mají dle mého názoru zbytečný strach. Čekají Vás cca 3 hodiny strávené v nemocnici. Kam přijdete na lačno, vezmou vám krev, pokud je hladina cukru v normě, pokračuje se s testováním. Po cca 40 minutách Vám dají vypít glukózový roztok připomínající velmi sladkou hustou sodovku (dle mého názoru to není nic hrozného, co by člověk nezvládl vypít). Poté se po hodině udělá test a pak za cca 40 minut další. Pokud je vše v pořádku, maminka může odejít domů.


Tip: Během testu Vám bohužel nedovolí opustit čekárnu, především kvůli možným komplikacím - nevolnost, zvracení, zvýšený tlak, vezměte si proto sebou něco na čtení, křížovky, nebo cokoliv, čím se zabavíte po celou dobu čekání. P. S. Test na cukrovku není povinný, takže pokud na něj nechcete, nemusíte.

8. měsíc je tady a Vy si připadáte jako velryba co má v břiše velký balvan, nebo taky jako krásná maminka. Ať už je to jakkoliv, snažte se poslední chvilky s bříškem užít, nemyslet chvilku na oteklé nohy, na únavu, svědění kůže a dušnost. Stále více přemýšlíte nad porodem, sem tam máte obavy, zda to zvládnete? Doporučuji si pročíst pár knih, které Vám odlehčí myšlenky a ujistí Vás v tom, že to opravdu vše zvládnete (pokud chcete konkrétní tipy, dejte vědět do komentáře). Můžete také vyzkoušet pomůcky posilující svaly pánevního dna, jenž Vám usnadní fázi tlačení při porodu. Já sama s ním mám jen kladné zkušenosti a cvičení mi pomohlo při porodu. Sama v sobě jsem se cítila sebevědoměji a věřila jsem i svému tělu, že vše v pohodě zvládneme. Více info zde:


http://www.aniball.cz/aniball/co-je-aniball/




Tip: Určitě Vás rozptýlí těhotenské focení - zaznamenáte si tak navždy Vaše možná poslední těhotenství, Vaše bříško, na které ještě budete rádi vzpomínat, až již bude miminko s Vámi. Vymyslete originální fotky, zapojte i příbuzenstvo a udělejte si tak krásnou vzpomínku na nejhezčí období Vašeho života. 

9. měsíc 
Každý kolem se ptá a diví, jak je možné, že jste ještě neporodila, že už máte opravdu velké břicho a ptají se, za již máte vše připraveno a kdy to bude. To neví nikdo, ale vězte, že někdo vlastně ano - Vaše miminko. Až za Vámi bude chtít na tento svět přijít, udělá to. Proto je zbytečné jakkoli přivolávat porod - ať už jsou to osvědčené rady z řad "odborníků" či jen babské rady. Poslouchejte svoje tělo, snažte se s miminkem mluvit a třeba se i na termínu nakonec dohodnete. :-) Tašku do porodnice mějte nachystanou a vězte, že méně je někdy více. Proto se řiďte hlavně svojí hlavou a ne seznamy lidí, kteří mají úplně odlišné potřeby, než jsou ty Vaše. Pokud Vám to Váš zdravotní stav dovolí, užijte si ještě dost odpočinku - vanu plnou bublinek, oblíbený film, nebo prodloužený wellness víkend. Dobijete si tak baterky před novou etapou Vašeho života.


Tip: Říkáte si, zda jméno bude ladit s Vaším miminkem? Nechte si jich v zásobě několik a až své děťátko uvidíte, rozhodnete se, zda se k němu Vámi vybrané jméno hodí či nikoli.


Jaké bylo moje těhotenství?
Musím říct, že moje těhotenství bylo za odměnu. Od samého počátku jsem vlastně ani nevěděla, že jsem těhotná. V té době jsme se sice o miminko pokoušeli, avšak díky špatným prognózám z řad lékařů jsme nepočítali s takovou rychlostí početí. Ale ejhle stalo se. A jak jsem tu novinu vlastně zaregistrovala? V té době jsem se připravovala na zkoušky na vysoké, trávila jsem hodiny studiem skript a sepisováním seminárek, a protože se mi nejlíp pracuje v posteli v leže na břiše, bylo to tak i tentokrát, jenže najednou mi začalo něco vadit. Byla to velká, nateklá prsa, která mě začala bolet. Všimla jsem si také, že naše kočka je přítulnější než dřív, že mi často lehává na oblast břicha a ne jako dříve. Menstruace probíhala více méně jak měla. A tak jsme se rozhodli, že zkusíme koupit těhotenský test. Obě čárky vyběhly okamžitě a tak jasně, že i slepý by je nepřehlédl. :-) 
Čekala jsem možné nevolnosti i ve druhém a třetím měsíci, ale nic se nekonalo. Prsa také přestala bolet a vše tedy bylo jako dřív. Jen kila přibývala - zvětšovala se prsa, boky, zadek a hlavně bříško. Musím říct, že jsem se nijak neomezovala, ani ve sportu, ani v jídle. Celkově jsem přibrala 9 kilo a obvod břicha jsem v 9. měsíci už radši neměřila, protože bylo na moje poměry docela objemné. 

Jedinou komplikaci během těhotenství byl 3D ultrazvuk, kde jsme na prvním vyšetření dostali nemilou zprávu a to podezření na rozštěp - jelikož nebyly projasněny chrupavky v oblasti nosu. Na kontrolním UTZ však již byly jasnější a tak pan doktor konstatoval, že holt bude mít miminko malý nos po mamince. Na další kontrole však byla jedna ledvina zdvojená - brali jsme to pozitivně, protože 3 ledviny jsou prostě lepší než 1. Říkali jsme si, že kdyžtak tu třetí prodáme na e-bay (troška černého humoru neuškodí :-D). Nakonec vše neskutečně rychle uteklo a tak jsme si náš původně Vánoční dáreček (TP 24. 12. 2016) užívali už o 8 dnů dříve. A stali se z nás Ti nejšťastnější rodiče zdravého Jonáška s dvěma ledvinama! :)



Ať už probíhá Vaše těhotenství jakkoliv, mějte vždy na mysli, že všechno zlé jednou skončí a že je to vše pro něco dobré. Nejen pro Vás, ale hlavně pro miminko. Začíná Vám nová úžasná životní etapa. Těšení na miminko a s ním mnohdy spojené trápení v 9 měsících nakonec uteče tak rychle, že se Vám - věřte nebo ne, bude po bříšku po porodu dokonce i stýskat. A to jste ještě nedávno byla rozhořčená z funění již ve 2. patře, z nemožnosti vyspat se a z běhání na záchod, které bylo tak otravné, protože připomínalo člunkový běh. Pozitivním myšlením ovlivníte i náladu miminka, při těšení Vám čas rychleji uteče a vše si užijete mnohem víc. A brzy tady bude úžasné stvoření, na které se tak těšíte. A to za to všechno stojí, no ne?! <3

S láskou Kam.

Komentáře

  1. Mně bylo špatně snad od prvního dne, co jsem otěhotněla, takže jsem poznala sama dost brzy, že se něco děje a gynekolog mi pak těhotenství potvrdil :-) . Naštěstí ty nevolnosti trvali jen první tři měsíce a teď už je mi dobře a chystám výbavičku pro ten náš poklad :-) .

    OdpovědětVymazat
  2. My jsme si s manželkou teda to její těhotenství fakt užívali. Byla doma, já byl na home office, takže jsme byli hodně spolu. Vybírali jsme výbavu pro miminko a tak nějak jsem si to fakt užívali. Do toho výlety, dovolená a dokonce se nám podařilo dostavět i baráček. Je teda pravda, že bez pomoci ostatních kolem nás bychom to fakt nezvládli. :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky