10+1 ZERO WASTE TIPŮ PRO DOMÁCNOST

Zero waste v češtině znamená nulový odpad. Tak přesně tohle se objevilo na mým seznamu úkolů pár let zpátky. Jsou to úkoly, které si na konci předchozího nebo začátkem nového roku napíšu do diáře a v průběhu roku se je snažím splnit. Čím dřív, tím líp. Ty co se mi nepodaří, přepisuji v dalším roce znovu. Několik z nich se mi právě již podařilo a tak se s Váma chci podělit o tipy, jak i vy můžete produkovat o něco méně odpadu -> být ekologičtější -> chránit životní prostředí -> přemýšlet opravdu o tom, co bude s naší Zemí, až tu budou naše děti, vnoučata, pravnoučata,... 
Myslím, že ZERO WASTE je dobré předsevzetí do nového roku! Tak a tady jsou moje tipy 10+1 zdarma, tak si to užijte a zkuste to taky!




1) KELÍMKY NA KÁVU/ČAJ
Miluju kafe. Miluju si ho jen tak spontánně dáte, když jsme venku, je chladno, fouká,... Miluju si v předvánočním čase dát svařák nebo punč. Prostě klasika. Tolik plastu, kolik se denně jen ve stáncích s kafem TO GO spotřebuje, si ani nedokážete představit. Nedávno jsem viděla přesná čísla v jednom článku (ale jsem teď zdechlá to dohledat), která nebyla vůbec malá a neodhadovala jsem ani polovinu. Jak by to bylo fajn, kdyby jednoho dne kelímky došly a museli byste si nosit vlastní hrníček. Lidi by si dle mě zvykli. Tak to zkuste i teď, myslet víc na to, kdy si kávu budete dávat a brát si sebou termohrnek už z domu. I já se o to snažím, abych naší planetě ušetřila.


2) SÁČKY NA OVOCE/ZELENINU
Náš nákupní seznam je vždycky z 80% složenej z ovoce a zeleniny. Znáte to, přijdete do supermarketu, utrhnete si desítky igelitových sáčků, všechno to nabalíte, zvážíte, oblepíte cenovkou a jedete k pokladně. Teď si představte, kolik těch sáčků se spotřebuje jen v tom Vašem oblíbeném supermarketu. A teď kolik jich je v Česku, zkuste si to znásobit.... No asi to ani nespočítáte. Raději ne. Jednoduchý nápad, jak ta čísla snížit je tady - MÍT VLASTNÍ SÁČKY. 
Buďto se dají koupit (např. tady: http://www.econea.cz/re-sack-net-sitovinovy-sacek-na-ovoce-a-zeleninu/gclid=Cj0KCQiArYDQBRDoARIsAMR8s_SIAAo3WsUjEAlkQY0SdzfQ3YaIl1VbtiKOXVXJnBSBehbtjOzqQJIaAvcsEALw_wcB ), nebo si je můžete ušít třeba ze staré záclony. Jsou lehké, skladné a tak, jak si nosíte tašku na nákup, můžete mít vedle, nebo v ní, tyhle sáčky na ovoce a zeleninu.

3) ODLIČOVACÍ TAMPONY
Snad každá žena, která se skoro denně líčí, se i odličuje. Když to vezmu matematicky, jsou to 2 kusy odličovacích tampónků denně, takže 14 týdně je to už 56 kusů, ročně šílených 672 kusů!!!! Což je fakt peklo. Proto jsem se i já rozhodla v tomhle pokročit. Našila jsem si svoje vlastní. Sice nejsem bůhví jaká zkušená švadlena, ale i tak se dílko vcelku podařilo. Tampónky jsou dvouvrstvé, takže se s 1 v klidu odlíčí celý obličej. Pak je hodím do špinavého prádla a na 40 - 60 stupňů vyperu s prádlem. Pokud je to voděodolná řasenka, která se v pračce nevypere, předperu jej mýdlem s jelenem nebo žlučovým mýdlem.
Musím říct, že látkový tamponek je i mnohem příjemnější než klasika z drogerie. Navíc se Vám nemůže stát, že tamponky dojdou.

Najdete na trhu i designovky, třeba od firmy Katyvbaby: http://www.katyvbaby.cz/odlicovani/odlicovaci-tampony-bavlnene/



4) BEZOBALOVÝ OBCHOD
Zkuste trošku googlit a najít si bezobalový obchod co nejblíže. V Brně můžu doporučit Bránu ke zdraví, kde najdete bezobalové potraviny, kosmetiku a drogerii. Více info na: http://www.branakezdravi.cz/. Dokonce i některé e-shopy nabízí bezobalový prodej, např. česká firma TIERRA VERDE nabízí bezobalové produkty v papírových pytlech a sáčcích. Nabízí také mnoho stáčíren eko pracích gelů, úklidových prostředků, aviváží, apod. Více na: https://eshop.tierraverde.cz/

5) ŽENSKÁ HYGIENA
V tomto případě jsem dlouhou dobu neměla problém s vložkama nebo tamponama. Moje změna ale přišla po porodu, kdy jsem měla opravdu velkou spotřebu vložek. Říkala jsem si, kolik vložek za jeden měsíc spotřebují všechny ženy na světě? No prostě jich asi bude hodně. Takže jsem začala googlit a zjišťovat. Takže se s Váma o to teď podělím. Patří sem jak látkové vložky, tak menstruační kalíšky nebo menstruační houby.
Existují taky ekovložky, které jsou plně rozložitelné, ale to bych nebyla já, abych něco nechtěla přivést k dokonalosti, takže i ekomentstuování. :-) Bylo by zbytečné to tu víc rozepisovat, pro inspiraci pár odkazů tady:
http://www.e-pleny.info/menstruacni-tampony/eko-tampony/
http://www.kalisek.cz/latkove-vlozky.php
http://www.eshop-branakezdravi.cz/brana-ke-zdravi/latkove-vlozky

6) ČIŠTĚNÍ ZUBŮ
Už jsou to dva měsíce, co jsem řekla pápá svýmu elektrickýmu kartáčku. Používám místo toho větvičku z rostliny s názvem Salvádora Perské a prostě bomba. Nepotřebujete pastu, máte takhle 2 v 1. Je to příjemnej relax třeba k televizi po večeři.


A na Vánoce se naše rodina rozroste o tyhle krasavce:
http://www.econea.cz/mobake-motivacni-bambusovy-kartacek-tve-myslenky-extra-soft/

7) HOLÍCÍ STROJEK
s vyměnitelnou hlavicí už se dá koupit v jakékoliv drogérii nebo na e-shopech, takže stačí chvilka googlení a ušetříte tak naši planetu, ale i svůj čas. Není nic "horšího" než zjistit, že máte tupou žiletku a na noho Boubínský prales. :-)

8) TUHÉ ŠAMPÓNY
Tady je to zase bez obalu - prostě máte mýdlo na vaně nebo umyvadle. Pokud cestujete, dáte si jej do sáčku (na vícero požití samozřejmě) a nebo do krabičky. Nám se nejvíc osvědčily ty od firmy Naturinka.Mrkněte sem: http://naturinka.cz/http://mydlarnarozmarynka.cz/



9) PRACÍ GEL A AVIVÁŽ DO VLASTNÍ NÁDOBY
Koupíte si velké balení pracího gelu a aviváže v kanystru. Za mě mohu doporučit ty od Tierra Verde (https://eshop.tierraverde.cz/praci-gel-levandule) a až Vám dojde, doplníte si jej v bezobalové prodejně.

10) UCHOŠŤOURY
Nemusíte používat ty s plastovou tyčinkou, ale s bambusovou. Všechno jde dělat jinak. Víc ekologicky. Najdete je třeba v DM drogerii:
https://www.dm-drogeriemarkt.cz/cz_homepage/ebelin/produkty/ebelin-vata/678940/156363-tycinky-nature-bio.html

11) BALÍCÍ PAPÍR
Na Vánoce se balí dárky do nejrůznějších papírů. Nejvíc ekologické se zdají být dárkové tašky, které můžete použít hned několikrát. Ale i balicí papír lze použít víckrát - stačí nepoužívat izolepu a popisky dát k dárečku. Je to i moje osobní výzva na další rok, protože balení dárků bez izolepy mi zatím fakt nejde. :)

Krásné Vánoce všem. Užijte si svátky v klidu, s rodinou, plné pohody, úsměvů a radosti.
Kam. 

Komentáře

  1. Parádní tipy. :) To se docela hodí. Právě u nás doma se teď také snažíme o to, abychom produkovali co nejméně odpadu. Nejlépe žádný, ale to je podle mého názoru běh na dlouhou trať. Něco podobného se teď konečně snažím zavést i ve své firmě, která za minulý rok vyprodukovala tolik odpadu, že teď v roce 2022 budu bohužel muset podávat roční hlášení za odpady. Trochu mě to děsí, doufám, že se mi množství vyprodukovaného odpadu během tohoto roku podaří dostat na minimum.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky