Hledané téma

sobota 15. dubna 2017

INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE V PROSTŘEDÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY




Informační technologie zažívají v poslední době velký boom. Lidé tak chtějí být víc a víc informovaní, a proto i Mateřská škola musí přemýšlet, jaký obsah, skrz které médium, vypustí. Každá ředitelka MŠ by měla mít na paměti, že právě trendy moderní doby je třeba sledovat. Je jasné, že MŠ většinou získávají rodiče na doporučení ostatních, mnohé jen díky své lokalitě, ale MŠ, kde není úplně plno – např. soukromé či alternativní MŠ, musí jít naplněnosti trochu naproti. Tím, jak se škola prezentuje, dává světu jasný obraz o tom, čemu se věnuje, čím se zabývá a co může rodičům, ale především dětem nabídnout. Rodiče dnes hledají právě nějakou přidanou hodnotu, výhody, výjimečnost - zkrátka chtějí pro své děti to nejlepší.
Není to úplně lehké prezentovat se, ale při troše studování možností, si jistě každá MŠ vybere to pravé ořechové, co je přesně pro ni ideální. Zde je to jako s šaty, mohou být krásné, červené, přesně podle Vašich představ, ale vůbec Vám nemusí po vyzkoušení sednout.


Vezmeme to tedy popořadě tak, jak si myslím, že je vhodné začít s prezentováním jakékoliv MŠ. Základem dnešní doby jsou webové stránky. Je zřejmé, že dnes minimálně 90% MŠ má své webové stránky a to i ty, u kterých bychom to pár let zpátky zrovna nečekali. Webové stránky by měly dle mého názoru obsahovat základní informace o MŠ, jelikož je to většinou první informační kanál, který rodič vyhledá, když se o danou MŠ začne zajímat. Mám na mysli adresu, zřizovatele, informace týkající se provozu, personálního obsazení, informace o stravování, kontakty, popřípadě několik fotografií. 


Fotografie jsou nedílnou součástí dění v MŠ. Každý den se tu stane něco unikátního, jedinečného a my dnes můžeme tyto okamžiky zachytit. Ale jak s fotografiemi zacházet? Je možné je vkládat na webové stránky, ale zde se často potýkáme s nesouhlasem rodičů, jenž jsou proti tomu, aby kdokoliv mohl sledovat fotografie s jejich dítětem. Proto je vhodné tyto fotky buď uzamknout a nechat přístup jen rodičům, nebo pro tyto účely zřídit samotný účet v online fotogalerii (já osobně doporučuji rajče.net, kde máte neomezený prostor pro ukládání fotografií, které lze třídit do alb, z fotek lze udělat fotoknihu či pexeso, což se hodí!). Každý rodič má však na výběr, zda chce nechat své dítě v MŠ fotografovat či nikoli. Proto jako rodič vždy čtěte pečlivě informovaný souhlas – bývá součástí papírování na začátku školního roku.
Určitě se dnes také vyplatí mít „školkový“ účet na sociálních sítích. Jednou z nich je Instagram. Zde stačí přidávat fotky s různým obsahem – krátkým komentářem a díky dobře zvoleným hashtagům („#“ křížek, díky kterému vám vznikne odkaz na další fotografie se stejným hashtagem, neboli označením, které slouží jako klíčové slovo). Tento účet můžeme zvolit jak soukromý, tak veřejný. Pokud však chceme přilákat nové rodiče a jejich děti, je lepší zvolit veřejný účet.
Opět je nutný souhlas rodičů pro vkládání fotek s jejich dětmi. Pokud některý z rodičů nesouhlasí, není třeba panikařit. Stačí ovládat programy pro úpravu fotografií a konkrétní děti prostě vymazat, nebo je přetřít barvou (většinou stačí obličej). Pro takovou lehkou úpravu fotek lze využít program Malování (standartně ve výbavě každého PC) nebo lze využít programy typu Zoner Photo studio, Picasa nebo třeba PicsArt. Samotná aplikace Instagram nabízí několik „vylepšováků“ fotek – úprava světla a stínů či filtry. Díky nim z Vašich fotek vykouzlíte ještě mnohem lépe vypadající momentky.


S tímto účtem se vyplatí mít propojený Facebookový profil, kde lze zadat základní informace – filozofie školy, otevírací doba, můžete sem přidávat fotky, plánovat akce, sdílet své oblíbené citáty, psát příspěvky o tom, co vás v MŠ čeká, co u vás právě probíhá, nebo jaká úžasná akce se u vás konala. Lidé tak s vámi budou sdílet dění v MŠ a Vaší stránce dát like, mohou pozvat k liknutí další přátelé, … Budete tak zase blíže komunitě patřící k Vaší MŠ.


Pro běžnou komunikaci, která se týká pouze rodičů dětí, kteří aktuálně MŠ navštěvují, je dobré informovat především včas, ale také mnohem osobněji. Dobrou zkušenost mám s e-maily, díky kterým máte větší jistotu, že se potřebné informace k rodičům opravdu dostanou (pokud pravidelně chodí do své e-mailové schránky a nepadají Vaše e-maily rovnou do SPAMU). V emailu je dobré začínat oslovením, které je osobnějšího rázu a celková struktura e-mailu by měla být jasná. Nezapomínejte proto na vyplnění kolonky předmět, kam je dobré stručně pár slovy vysvětlit, oč se jedná. Malou „vychytávkou“ je číslování před názvem předmětu – 1 = velice nutné, 2 = můžete si přečíst později, 3 = až budete mít čas, podívejte se na něj. Do kategorie 1 lze zařadit – harmonogram školního roku, který je velice důležitý pro plánování času každé rodiny, aktuální oznámení o vyskytujících se nemocech v MŠ – např. vši, spálová angína, apod., do kategorie č. 3 – odkazy na stránky, informace o divadle, o akcích, které se školou souvisejí, ale nejsou až tolik důležité.

Další možností, jak být blíže rodičům, ale i širší rodině je školní zpravodaj. Je úžasné, že ještě dnes si mohou rodiče vzít do rukou něco vytištěného třeba při čekání na dítě, při cestě tramvají, při čekání na poště,… Zpravodaj by měl mít charakter jak informační, tak zábavný. Lze zde přidávat fotografie z akcí, které se již udály, přidávat vtipy, komiksy, nápady, písničky a básničky, fotografie výtvorů dětí, v podstatě cokoliv, co souvisí s aktuálním dění v MŠ. Rodiče si tak mohou vzít něco do ruky, co jim zůstane na památku, čím se mohou pochlubit i babičkám a dědečkům.

Pokud chce škola o sobě dát vědět i širší veřejnosti, vyplatí se navázat spolupráci s místními novinami či zpravodaji dané městské části. Veřejnost si tak může udělat obrázek o Vaší instituci, o tom, co se u vás děje, na co se mohou těšit, v čem jste výjimeční. Tím opět získáte zájem o Vámi nabízené vzdělání a doplňkové služby.
Na zajímavé akce v MŠ (loučení s předškoláky, spaní v MŠ, karneval, Den Země aj.) se také vyplatí pozvat regionální televizi. Přece jen nejvíce lidé vnímají právě zrakem, tak proč toho nevyužít. Dětem tak zůstane vzpomínka pro starší léta, MŠ se prezentuje na veřejnosti a děti budou mít úžasný zážitek z toho, že je ve školce točila „doopravdická“ kamera.

Výbornou příležitostí, jak Vaši MŠ prezentovat na veřejnosti jsou také různé burzy škol, konference z oblasti vzdělávání, jarmarky a podobné akce. Pro tyto účely je vhodné připravit si velké plakáty, informační letáčky, vizitky, nebo zpracovat na počítači krátkou, ale poutavou prezentaci s fotografiemi doplněnou o zajímavé komentáře.
Time management dnes řeší snad každá rodina, ať už má jedno nebo 7 dětí. Čas je omezen, a proto jej musíme plánovat. Pro usnadnění je vhodný sdílený Google kalendář, kde je možné zanést veškeré akce, na které by rodiče neměly zapomenout. Pak se jim budou jednotlivé akce připomínat v mobilu a usnadní jejich plánování. Co může být horšího pro tříleté dítě, než že jejich maminka nebo tatínek zapomněli na školní besídku. Jen si to představte…


Ať už se rozhodne MŠ jakkoliv prezentovat, vždy je nutné mít jasný cíl – čeho chceme dosáhnout. Zda se chceme zviditelnit, navázat spolupráci, poukázat na výjimečnost. Určitě také musíme zvážit plusy a mínusy. K mínusům patří především časová dotace nutná pro spravování např. webových stránek, účtů na sociálních sítích. Ne každá učitelka by ve volném čase stíhala všechno obstarat. Proto je vhodné mít externího IT specialistu, který se Vám o vše bude starat a pak alespoň 1 – 2 osoby, které budou mít ke všemu přístup a budou tak moci přidávat příspěvky autenticky on-line. Důležitý je také druhý jazyk, který Vaši MŠ může zase posunout o kousek dál až za hranice. Jelikož je dnes velký příliv cizinců do naší země, je třeba myslet i na jejich děti.


Dnešní svět je právě o tom, že žijeme tady a teď, o svém úspěchu se chceme podělit s ostatními, každý chce být výjimečný a zároveň nezávislý. Je doba sociálních sítí, tak by byla škoda toho nevyužít. Reklama nás ovlivňuje již několik desítek let a troufám si říct, že tomu nebude ani v budoucnu jinak. Proto je dobré nebát se toho, zkusit prodat nejen své jméno, ale také tvář školy. Dobré reference je právě to, co dělá dobrou školu školou. Dřív to byli tatínci u piva, kteří sdíleli své dojmy z vyzvedávání dětí ze školky, dnes je toto téma diskutované především ve virtuálním světě. Chtě nechtě tomuto trendu podléháme všichni, tudíž ani škola jako taková by se neměla vyhýbat novinkám a prostě jít s davem tak, jak si to lidé dnes žádají. Každé zboží má přece svého kupce. Pokud ale kupec nebude vědět, že existujete, nekoupí si Vás.


Žádné komentáře:

Okomentovat