4+ 1 EKO a BIO nápadů do domácnosti, které Vám ušetří peníze

Mohla bych tento článek začít krátkou přednáškou o třídění odpadu, ale protože sama učím v Mateřské škole, kde se s dětmi mimo jiné věnujeme i ekologii, je tedy zbytečné zde tyto banální věci omýlat dokola, když jej zvládají i školkové děti. Takže zde najdete eko a bio tipy v trošku jiném rozměru. Vězte ale, že i některé děti tyto věci běžně využívají.

1. VODA
Taky jste často otrávení umýváním nádobí, říkáte si, že si pořídíte myčku, ale... Buď to donekonečna odkládáte, nemáte na ni peníze, nebo myslíte eko a bio. Tak si jen tak zkuste spočítat, kolky vody spotřebuje myčka na 1 cyklus. Ano, je to dost. Rozhodně míň, než když použijete "ruční myčku", tedy sami sebe. :)
Stačí si jen osvojit pár tipů a vychytávek a mytí nádobí Vás třeba i začne bavit. Co se osvědčilo nám doma?
* Nemýt nádobí pod tekoucí vodou, ale napustit si trochu vody do dřezu.
* Při velkém zakalení vodu jednoduše vyměníme.
* Používáme eko prostředek na nadobí - potřebujete jej málo, krásně voní, nedráždí Vaši pokožku a nezatěžuje životní prostředí jako běžné čistící prostředky na nadobí (Jar, Pur, apod.).

Vodu u nás šetříme i jinde, než jen v kuchyni. Ptáte se, jak i vy můžete ušetřit?
* Využijte vodu z praní na splachování Vašeho WC.
* Zbytky převařené vody z konvice využijte na zalévání květin (samozřejmě vychlazenou, odstátou).
* Pokud si často dopřáváte relax ve vaně a nejste zrovna horník, vodu využijte na vytření podlahy (alespoň té balkónové).
* Pokud máte domácího mazlíčka, kterému zůstává v misce voda, opět ji lze využít na květiny.

EKO PRANÍ
Když jsem se před pár lety zamýšlela, proč mám ekzém a vyrážku, přesto, že užívám léky, masti, pravidelně čistím svoji domácnost a vyhýbám se dráždivým materiálům na oblečení, přišla jsem na úžasnou věc. Což takhle zahodit konvenční prací prášky, gely a aviváže, které i po praní a máchání zůstávají v textilu a začít používat přírodní prací prostředky. A tak jsem opět narazila (asi po 7 letech) na mýdlové ořechy, které jsem zprvu používala jen na barevné prádlo, protože na bílé jsem jim prostě nevěřila, přiznávám. Tehdy jsem si říkala, za zkoušku nic nedám. A musím říct, že po cca 2 měsících jsem nepoužívala jediný krém, moje pokožka nebyla podrážděná a vysušená, prádlo bylo čisté, voňavé (přírodně, ne jako s tunou parfemované aviváže ;) ). Začala jsem plus mínus souběžně také v zdravě jíst a v krátké době jsem byla bez všech léků (na astma, alergie a ekzém) a cítila jsem se konečně zase zdravě! :) Navíc je lze využít minimálně dvakrát, tudíž jich nespotřebujete tolik, ušetří Vám tak nejen peníze, ale i Vaše zdraví. A minimálně za zkoušku to stojí, no ne?!
K mýdlovým ořechům používáme také eko aviváž (detailněji o přípravcích zase v dalším článku).
Dneska už na mýdlové ořechy nedám dopustit a pereme v nich vše, i oblečení a plenky pro Joníka (3 měsíční syn).
























2. SÁČKY, IGELITKY, KELÍMKY, NÁDOBKY
Jistě jste zaregistrovali, že nyní už Vám v supermarketech nenabízejí milion igelitových tašek. Ale určitě i přesto jich doma máte spousty.
Často lidé zbytečně vyhazují igelitky do koše, přitom je stačí při znečištění vymýt a použít místo pytlů na odpadky.
Než vyhodíte nádobku od šamponu nebo oblíbeného krému, zkuste přemýšlet, na co by se Vám obal mohl hodit. Lze jej využít jako držák na mobilní telefon, vyrobit z kelímku nápaditý stojánek na tužky, z pevnějších sáčků udělat květináče na sazenice, ... Fantazii se meze nekladou, stačí jen zapojit mozek a jistě Vás toho napadne mnohem víc. :)
No není to krásný eko nápad např. do dětského pokojíčku, do dílny, nebo vaší pracovny?                                                            



3. PAPÍR
V kanceláři i doma máte jistě spoustu již nepotřebného papíru. Pokud není nutné jej skartovat, lze hledat další využití. Ve svém okolí určitě najdete alespoň jefnu Mateřskou školu, Družinu, Dům dětí a mládeže, Volnočasové organizace, Dílny, atd. Zde se k výtvarnému tvoření papír vždy hodí. Mohou to být také roličky od toaletního papíru, potravinové fólie, alobalu či kuchyňských utěrek. Zkuste se zeptat ve Vámi vybrané organizaci, zda by tento odpadový materiál využili. Možná narazíte doma i na další papírové krabičky (od čajů, Cara, Ovesné kaše, ...), které by děti mohly ve svém volném čase využít. Chce to jen hledat a mít oči otevřené!

4. SKLO
Víno, káva, džusy, mošty, přesnídávky a příkrmy, marmelády, olivy ... Vše je baleno ve skle a i tyto obaly lze znovu použít. Můžete si vyrobit originální kořenky, vázy, stojánky, svícny, fotorámečky a spoustu dalšího.








Máte doma také něco HOME MADE z těchto odpadových materiálů? Pochlubte se i Vy s návodem na DIY (DO IT YOURSELF) a pomozme tak naší Zemi, ať je čistší, zelenější a my zdravější. Dohromady to určitě zvládneme.

P.S.: Kdybyste věděli, že lze spoustu potravin nakupovat tzv. bezobalově, využili byste toho? Dříve to bylo běžné, přijít do krámu s vlastním pytlem na mouku, s konví na mléko, apod. Dnes se k tomuto stylu začínáme vracet...

Kam. ❤

Komentáře

  1. To je moc hezky napsané. Bohužel já se hodně trápím, jestli nedělám málo pro tuhle planetu. Začala jsem používat ekologické čistící prostředky, které si nechám v DM stáčet, gel na praní si vyrábim podle receptu a začala jsem si kupovat eko korejskou kosmetiku, jako je tahle. Ale mám výčitky svědomí i kvůli každé tě plastové lahvičce. Jak se z tohohle dostat a přestat být v tomhle ohledu tak úzkostlivá?

    OdpovědětVymazat
  2. Jako taky se snažíme šetřit, ale někdy je prostě zkrátka a dobře potřeba dělat velké investice. Třeba do postele, kterou jsme chtěli s manželkou fakt kvalitní. Ne že bychom byli nějací divoši, nebo naopak prostorově rozměrní. Nicméně spánek je něco, čeho už tak máme málo, tak se chceme alespoň vyspat kvalitně. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Super typy. Já se snažím žít levně a zároveň ekologicky, tak jsem ráda za každý typ, jak svoji domácnost ještě víc posunout k ideálu. Jsem vděčná za to, že se snažíme být co nejméně závislí na elektřině. Topíme dřevem v akumulačních kamnech , se kterými to tu bez problému vytopíme a ani nemusíme topit pořád. Pak se uvolňuje nahromaděné teplo z kamen a my šetříme peníze i přírodu. Kdyby to bylo tak snadné se vším.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky